Hochschularbeit

Roland Hooß: Oil paint coating of natural stone - aesthetics or conservation - Example Brandenburger Tor zu Berlin, main focus Metopesfrieze frieze Zurück
Sprache: Original   -   Übersetzung
Seitenübersicht:  
 
original metope west 16 of the Brandenburger Tor
   

comparative measure of liquid absorption
Zusammenfassung: Subject of the present paper is the technology of oil paint coating and linseed impregnation of natural stone. The conversatinal effect of oil paint coating on natural stone is called into question. The history of colourfulness of architecture is not addressed in depth.
Part of this work was the examination of ten metopes of the Brandenburg Gate, whose damage may be related to the historical oil coatings of the stone surface. Various historical sources on coating techniques used in the past with linseed oil were evaluated. The collected techniques were compared to the available information on the construction and restoration history of the Brandenburg Gate. By means of a series of laboratory tests and a comparison with other application examples, the suitability of oil paint as a preservative was assessed.

Top

 
test pieces in stresstest
weitere Angaben:
  • Hochschule: HAWK Hochschule für angewandte Wissenschaft und Kunst Hildesheim/Holzminden/Göttingen
  • Art der Arbeit:  Diplomarbeit
  • Erstprüfer/in:  Prof. Jan Schubert
  • Zweitprüfer/in:  Heinrich Schlotmann
  • Abgabedatum:  1997
  • Sprache:  Deutsch
  • Seitenzahl:  111
  • Abbildungen:  60
 
Kontakt:
 
Roland Hooß
roland_hooss@[Diesen Teil loeschen]t-online.de

 
Download:
 
Volltext der Hochschularbeit  Volltext in deutsch
(pdf-Format, ca. 34.42 MB)
Creative Commons Lizenzvertrag Dieses Werk steht unter einer Creative Commons BY-NC-ND 3.0 Deutschland Lizenz.
Zurück

Das Hornemann Institut verfügt ausschließlich über die hier angezeigten Informationen. Für weitere Informationen oder Kopien der Hochschularbeit wenden Sie sich bitte an den Autor/die Autorin - oder wenn kein Kontakt angegeben ist - an die Sekretariate der jeweiligen Fakultäten.