Conference paper
Reczek, Kimberly:
Sgraffito Conservation at the Victoria and Albert Museum in London
This paper describes the work to save and protect the decorative sgraffito adorning the Henry Cole Wing of the Victoria and Albert Museum, London. The façade was designed and executed by F. W. Moody in 1872, and is understood to be the very first Victorian attempt in Britain to revive sgraffito, an essentially Renaissance plaster technique. In this ambitious scheme, Moody and his contemporaries experimented with different approaches and recipes, some more successful than others.
The conservation project was triggered by a grave concern for the sgraffito’s extremely fragile state, made all the more vulnerable by impending building works nearby. Stonemasons, craftsmen and conservators worked together to stabilise and secure the panels using nanolime technology in the consolidation and grouting as well as traditional micro-pinning. In addition, a series of panels were selected for careful restoration with pigmented sheltercoats to re-establish some of its original beauty.
Sgraffito Restaurierung am Victoria und Albert Museum in London
Dieser Beitrag beschreibt die Arbeit, die dekorativen Sgraffiti, die den Henry Cole Flügel des Victoria und Albert Museums in London zieren, zu sichern und zu schützen. Die Fassade wurde von F. W. Moody im Jahre 1872 entworfen und ausgeführt und gilt als der erste Versuch in viktorianischer Zeit in Großbritannien, die hauptsächlich in der Renaissance vorkommende Sgraffito-Technik wiederzubeleben. Bei diesem ehrgeizigen Versuch experimentierten Moody und einige seiner Zeitgenossen mit verschiedenen Techniken und Rezepten, einige erfolgreicher als andere.
Das Restaurierungsprojekt wurde durch eine tiefe Sorge über den äußerst zerbrechlichen Zustand des Sgraffitos ausgelöst, zumal in der Nähe Bauarbeiten bevorstanden. Steinmetze, Handwerker und Restauratoren arbeiteten zusammen, um die Platten zu stabilisieren und zu sichern, u.a. mit Nanokalk -Technologie für die Konsolidierung und Injektion sowie mit traditionellem Mikro-Armierungen. Darüber hinaus wurde eine Reihe von Platten für die sorgfältige Restaurierung mit pigmentierten Schutz-Tünche ausgewählt, um einiges seiner ursprünglichen Schönheit wiederherzustellen.
Kimberly Reczek is the Head of Conservation at DBR in London, and she specialises in historic decorative surfaces. She trained at City & Guilds Arts School in the United Kingdom, and at Brown University in the United States. Her recent projects include many within the Palace of Westminster (The Great Hall, The Royal Gallery and The Sovereign’s Robing Room), Nelson's Pediment at the Old Royal Naval College in Greenwich, The Apothecaries Hall, The Royal Artillery War Memorial, The Chindit Memorial, The National Gallery, Buckingham Palace, Wellington Statue, and The Victoria & Albert Museum, as well as numerous smaller conservation projects in churches and chapels around London. Her previous experience includes conservation projects in World Heritage Sites in Albania and Afghanistan, including the creation of the Castle Museum and the restoration of 16th Century Ottoman Merchant Tower villas in Gjirokastra, and the restoration of the Great Serai in Kabul with the Turquoise Mountain Foundation.