Abstract

Roswitha Kaiser

Sgraffiti aus der NS-Zeit: Probleme ihrer Erhaltung als Denkmale

Der gesetzliche Auftrag zur Erhaltung von Geschichte in der überlieferten Gestalt eines materiellen Zeugnisses umfasst auch Denkmale, die keine Vergewisserung im Sinne einer zustimmungsfähigen positiven Vergangenheit bieten. In Deutschland sind es die Denkmale  aus der Zeit des Nationalsozialismus von 1933-1945, die als Schutzobjekte eher öffentliche Irritation als im positiven Wortsinn öffentliches Interesse hervorrufen. Auch für Sgraffiti aus jener Zeit gelten die Grundsätze der Wertzumessung und des Erhaltungsziels von Denkmalschutz und Denkmalpflege, die sich aus den modernen Denkmalschutzgesetzen der Länder ableiten lassen. Zwischen Theorie und Vollzugspraxis  gilt es jedoch für uns Denkmalpfleger, einen erinnerungspolitischen Diskurs zu gestalten, der die ethischen Probleme der Erhaltung dieser Objekte zur „mahnenden Anerkennung von etwas, das man lieber vergessen möchte“1  werden lässt. Dabei spielen die Möglichkeiten von Konservierung und Restaurierung eine wichtige Rolle in der Vermittlung der fachlichen Zielstellung. Verschiedene Fallbeispiele sollen diesbezügliche Erfahrungen beleuchten und Perspektiven ausloten.

1 Ausdruck übernommen aus dem Aufsatz Scheuermann für die Festschrift Georg Mörsch

Sgraffiti from the Nazi era: Problems of their Preservation as Monuments

The preservation of buildings as historical witnesses is undoubtedly a matter of public concern. In Germany, the question whether this can also be applied for monuments of the Nazi era (1933-45) has caused a controversial debate. Sgraffiti of that time, e.g., have to be esteemed and listed in compliance with the aims of modern cultural heritage preservation. Curators of monuments should incite a discussion on the ethical dimensions of the preservation of these monuments. The monuments are objects that remind us of a past we would rather like to forget. Options of the preservation of the witnesses of that era play an important role in this process. Various examples are given to fathom out the perspectives.

 

Dr. Roswitha Kaiser received her degree in architecture at RWTH Aachen University (Gottfried Böhm), where she studied until 1983. After her PhD in 1988 she worked as freelancer at the University of Kassel. Following the German Unity she coordinated a federal research project in Saxony-Anhalt (1993-1995). In 1996 she started focusing on cultural heritage preservation; first in Westphalia at the Landschaftsverband Westfalen Lippe (Regional Association of Westphalia-Lippe), starting 2011 she then became Head of the department of building and art heritage conservation of the state office for cultural heritage preservation of Hesse. In 2015 she took over the role as head of directory for cultural heritage preservation in Rhineland-Palatinate at the Generaldirektion Kulturelles Erbe (Directorate General for Cultural Heritage).