Abstract

Zuzana Wichterlova

Reconstruction of a Renaissance Sgraffito technique

This paper is going to deal with the new findings regarding techniques of Renaissance sgraffito. In Southern Bohemia unrestored Renaissance sgraffiti in much unexpected appearance (softly shaded, with deep illusion of modelling) were found in the attic of a renaissance castle in Telč. The sgraffiti were examined thoroughly in situ and their samples were taken. After the results of individual research activities had been interconnected, the apparent original process of sgraffito making was reconstructed in theory. Subsequently, the process was experimentally verified on specimen panels.
A great deal of the Renaissance sgraffiti in the Czech Republic underwent quite strong restoration interventions within 20th century. In such sgraffiti, surface traces were altered and therefore, it is very difficult to prove scientifically the way they had been originally finished. However, drawing upon our experience with sgraffiti which allowed more detailed examination during their restoration processes, the newly uncovered technique is very likely to have been used quite often in the Southern Bohemian region. Based on the research results, this technique is expected to have been employed in many sgraffiti in neighbouring Austrian regions.

Rekonstruktion einer Sgraffito Technik der Renaissance

Dieser Beitrag befasst sich mit neuen Erkenntnissen über eine Technik von Renaissance-Sgraffiti: In Südböhmen wurden unrestaurierte Renaissance-Sgraffitti in einem unerwarteten Zustand (leicht schattiert, mit tiefer Illusion der Modellierung) auf dem Dachboden des Schlosses Telč (Teltsch) gefunden. Die Sgraffiti wurden in situ sorgfältig untersucht und einige Proben entnommen. Nach den Untersuchungsergebnissen konnte der ursprüngliche Herstellungsprozess der Sgraffiti theoretisch rekonstruiert werden; anschließend wurde das Verfahren experimentell auf Probeplatten praktisch verifiziert.
Ein großer Teil der Renaissance-Sgraffiti in der Tschechischen Republik wurde bei Restaurierungsmaßnahmen im 20. Jahrhundert sehr stark überarbeitet. Bei diesen Sgraffiti wurde die Oberfläche verändert, so dass es sehr schwierig ist, wissenschaftlich nachzuweisen, wie sie ursprünglich vollendet wurden. Auf der Grundlage unserer Erfahrungen mit Sgraffiti, die eine detailliertere Untersuchung während ihrer Restaurierungen erlaubten, ist die neu entdeckte Technik wahrscheinlich in der südböhmischen Region sehr häufig verwendet worden. Auf Grundlage dieser Forschungsergebnisse ist zu erwarten, dass diese Technik in den benachbarten österreichischen Regionen für viele Sgrafitti verwendet wurde.
 

Zuzana Wichterlova graduated from the Higher School of Restoration of Wall Painting in Litomyšl in 1996 and in 2004 from the Higher School of Art and Handicraft in Prague in the field of woodcarving and wood restoration. She got her Master’s degree in restoration of wall paintings and sgraffito at the University of Pardubice in 2014. In 1996 she attended an ICCROM course for restoration of architectural surfaces in Mauerbach, Austria. Since 1996 she has been working as a freelance restorer. She has restored a number of sgraffito facades and wall paintings especially in the Czech Republic (Slavonice, Kratochvíle), but also in Portugal (Lisbon - St. Jeronimos) or in Romania (UNESCO Probota). Since 2014, she has also been a part-time assistant professor at the Faculty of Restoration in Litomyšl. There she supervises students during the projects in situ and presents classes in wall painting and sgraffito restoration and in sgraffito techniques.

Univerzita Pardubice, Fakulta restaurování
Jiráskova 3, 570 01 Litomyšl, Czech Republic
tel: 00420 603 530 234, email: zwichterlova@email.cz