Abstract (als Beispiel)

Andreas Huth

"Degli sgraffiti delle case ..." Die Sgraffito-Technik in Italien von ihrer Entdeckung im Trecento bis zur Wiederaufnahme im 19. Jahrhundert

Als Giorgio Vasari 1550 in der Einleitung zu seinen Künstlerviten der italienischen Sgraffito-Technik ein eigenes, mit „Degli sgraffiti delle case ...“ überschriebenes Kapitel widmete, lag deren Erfindung durch Florentiner Handwerker bereits etwa ein Vierteljahrtausend zurück. Die im Trecento stark beschränkte Motivik erfuhr in den folgenden Jahrhunderten unter dem Druck des ästhetischen Dinstinktionsstrebens der Bauherrn und angetrieben von der Kreativität hochqualifizierter Künstler und einer ausdifferenzierten und leistungsfähigen Handwerkskultur eine dynamische Entwicklung. Im 17. Jahrhundert kamen Sgraffito-Dekorationen in Italien weitgehend außer Gebrauch; erst im frühen 19. Jahrhundert stieß die Technik wieder auf Interesse, das in der zweiten Jahrhunderthälfte in einer regelrechten Sgraffito-Renaissance gipfelte.
Der Beitrag zur Tagung zeichnet anhand zahlreicher Beispiele und in überwiegend chronologischer Ordnung die Verwendung von Sgraffito in Italien vom 13. bis ins frühe 20. Jahrhundert nach. Neben Aspekten der Technologie und der Ausführungspraxis sind in diesem Zusammenhang Fragen der Auftraggeberschaft, der Handwerker bzw. Künstler und der zeit- und ortsspezifischen Motivik zu behandeln.

In 1550, when Giorgio Vasari wrote his chapter on the Italian sgraffito technique, entitled „Degli sgraffiti delle case ...“, the technique's invention by Florentine plaster workers already dated back a quarter of a millenium. The motifs, while still very restricted during the Trecento, developed over the following centuries - driven by builders' competition for aesthetic distinction, the creativity of highly qualified artists, and a high-performance culture of craftsmanship. In the 17th century, the sgraffito technique fell into disuse in Italy; it gained renewed attraction only in the 19th century and culminated in the second half of that century in a veritable sgraffito renaissance.
On the basis of many examples presented mainly in chronological order, the paper outlines the usage of sgraffito in Italy from the 14th to the 20th century. Besides aspects of technology and practical application, the paper considers problems of builders' and artists' interests and the motifs specific to regions and epochs.

Andreas Huth has studied Restoration/Conservation at Potsdam University of Applied Sciences (1999-2004) and Art and Visual History at Humboldt University Berlin (2005-2013). From 2009 to 2013, he was student assistant at the Research Database Project Census of Antique Works of Art and Architecture known in the Renaissance (Berlin-Brandenburg Academy of Sciences and Humanities/Humboldt University Berlin) and 2011/2012 at the Kunsthistorisches Institut in Florenz - Max-Planck-Institut. 2016 he received a PhD from Freie Universität Berlin with the thesis "Sgraffito Decoration in 14th and 15th Century Florence. Invention, Technology, Significance". In 2014/2015 he had a fellowship at the Kunsthistorisches Institut in Florenz. Since 2016 he has a postdoctoral position as scientific assistant at the department for art history at the Technical University, Berlin. Parallel to his researches he works as a freelance conservator/restorer of wall decorations and architectural surfaces.